Blixt och dunder och bärplockare


Detta är Mister Bister och han sitter framför en parkerad gräsklippare och funderar "ska det va´ så här, gräset kittlar ju under magen när man ska springa mellan träden! Var är matte??? - Förresten, vem ska måla kåken?"

 



Åter ett spektakulärt åskväder idag, det verkade följa Ljusnan och ligga nära oss. Sen ösregnade det igen (på min ved).

Efter lunch på stan var jag bland annat till Hällmyra en sväng. Nu har bärplockareländet börjat igen. En bil fullastad med folk hade på förmiddan kört upp på elljusspåret, Sören försökte att hejda dom. Han blev misshandlad och tillkallade polis.

Nu har jag i flera år retat mig på den där verksamheten, inte för att det är icke-svenskar som plockar bären (ÄR DU RASIST VA??!) utan för att dom fullkomligt dammsuger markerna nära samhällena på bär så att folk utan möjlighet att ta sig längre ut i skogarna inte hinner få några bär. Jag tycker att bäruppköparen som tjänar pengar på det här ska anvisa/skjutsa plockarna längre ut i terrängen. Jag har hört att dom skjutsas till exempel till Gussiskogen, det är ju praktiskt taget mitt i samhället. 
Nedskräpning och annat störande är ett elände. Men allra värst är tendensen till brottslighet. Så - det är väl fler än jag som tänker att det är väl själva f-n att det här ska få fortsätta år efter år. Det skapar irritation och oro. Läste just att Sverigedemokraterna enligt en opionionsmätning har stor chans att komma in i riksdagen vid nästa val.

Jag ska
1) kolla vilka lagregler som gäller för t ex bulgarer som vill arbeta i Sverige (eller är dom turister? eller är det "den öppna arbetsmarknaden inom EU" som gäller?) 
2) kolla om den aktuelle bäruppköparen har näringsförbud eller inte. 

Mycket riktigt kommer en del av medlemmarna i Djurskyddet Hoppet att kräva styrelsens avgång och begära ett extra årsmöte för val av ny styrelse. Jag fick telefonsamtal om detta idag. Jag och en person till är valberedare. 

                        På himlen syns en klart lysande stjärna - aftonstjärnan? Godnatt.

  
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0