Sjukvårdspolitik! suck - eller DILLPION

Sid 4 ur Kuriren 090713  - kommer senare....
ShKuriren 090713 om läkare.pdf

Efter bara nåt dygn med blogg får jag impulsen att skriva om en politisk fråga. Jag som tänkte "hålla rent" från sånt på bloggen... Politik o politik...det handlar - som det brukar göra - om en sakfråga. Jag passar nu på att testa hur man lägger in en länk eller lägger in annat än Mina dokument, Alex får hjälpa mig om det inte fungerar. Det gäller en helsida ur Söderhamns-Kuriren igår, sid 4, om hur en yrkesgrupp får diktera villkoren på sina arbetsplatser och hur arbetsgivaren fegar ur år efter år. Jag tror man kan spara sidor ur tidningen, i så fall lägger jag in den här sen. 

Så här har det låtit i alla år som jag var landstingsledamot (t o m år 2006). Och cheferna på toppen vågade inte konfrontera läkarkåren. Troligen därför att dom inte kände stöd från den politiska nivån.
Fortfarande kan läkarskrået prioritera sina egna villkor framför patienterna, om dom vill. Och fortfarande betalar landstingen oerhörda pengar - skattepengar som vi skickar in - för sk stafettläkare/hyrläkare. Läkare kan kuska runt i landet som några slags gårdfarihandlare och sälja sin tjänster till ett mycket högre pris än på reguljära tjänster. Det drar mycket stora pengar från redan ansträngda sjukvårdsverksamheter. 

När jag tog upp detta vid åtskilliga tillfällen fick jag höra att "det är läkarbrist", underförstått att man måste acceptera att det är "läkarnas marknad". Då kollade jag detta - ja visst, för det första har vi mycket lågt antal patientbesök per läkare i Sverige, dessutom har vi troligen inte tillräckligt många utbildningsplatser. Med andra ord gör läkarna ofta fel saker på sitt jobb. När frågan om antal utbildningsplatser var aktuell för några år sedan (säkert mer än 10 år sen) så motsatte sig läkarföreningen (läkarnas fack) en utökning. Du som läser det här - du får EN chans att gissa varför!  

Nu jamas det igen, Aina Wigren går ut och är f-b. Hon är en juste person, det vet jag. Det är typiskt att hon går ut först när hon är pensionerad. Så fungerar tydligen det här systemet. Kolla t ex hur divisionschefen Roger O Nilsson skickat ut mail till anställda om hur dom får prata offentligt....det blev tyst om det där, undrar om det var olagligt av Roger? Allt sådant är en björntjänst till offentligt bedriven sjukvård. Det finns något som heter "meddelarrättighet" eller liknande - offentligt anställda har rätt att berätta offentligt om verksamheten. Det finns lagförslag om att detta ska gälla även inom privat driven sjukvård, äldrevård etc. Vet inte om det har fattats beslut eller inte. Hur som helst är det nödvändigt!

Tack för ordet. Jag kunde bara inte låta bli.

Ännu inte lyckats med tidningssidan, det måste bli en länk. Kanske tills vidare roligare med en DILLPION  från trädgården i juni....


 

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Vi har faktiskt letat i Marma, men det ser ut som om alla hus har direktvärme, och det blir för dyrt helt enkelt. Huset i Bergvik är näst intill perfekt. Enplansvilla med 4rum&kök. Ska och titta på det imorgon 16, så jag kan berätta lite mer om det då. kanske tar med kameran och knäpper lite som jag kan visa. Men vi får se, vi kanske inte alls gillar det heller, åtetstår att se.



Ja, det är roligt att titta på gamla bilder, så vi får tjata på honom att ta fram dem. jag vet att mamma skulle tycka det var roligt att se bilder från när jag var liten också.



Äh, det är bara roligt när någon kommenterar på inläggen, så skriv på du.



2009-07-14 @ 13:08:32
URL: http://lundgrenalexandra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0