Skärpning!!! och funderingar kring Golfen-99

Så här får det inte se ut. Vädret är fint så nu börjar jag klippa, först på framsidan. Det här fotot togs för ett bra tag sen....Därefter till stan och hämta däcket till åkklipparen.




Inatt tog jag ett foto på månen med den nya kameran. Knäppt (nu var jag rolig). Inställning på full automatik. Månen kommer här så småningom.




Kanske bättre att sova om nätterna, men trots att jag inte jobbar så räcker tiden inte till för allt som jag vill göra. Man får PRIORITERA brukar folk säja då. Nu måste gräset klippas och så ska veden börja röra på sig. Behöver underlag för veden, spanar och ser lastpallar staplade överallt, bland annat på Marmaskogen. På vägen till stan ska jag gå in och fråga om dom är till salu.

Nu pratar dom i radion om Sverigedemokraternas högerextrema förflutna. Ett nytt högerpopulistiskt parti har större chans till riksdagen, säjer dom (Ulf B, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet). Gör jämförelse med Danmark och Norge.
Det jag vet är att "folk" är verkligt f-b på olika saker som sk etablerade partier inte tar hand om på ett vettigt sätt. Det går inte att bara jama om humanism och medkänsla och skrämmas med växande "rasism"! Inte minst mitt eget parti är dåligt på att ta sig an dom här frågorna.

Vi hade några demonstrationer här i Söderhamn på temat antirasism och humanism, jag gick själv med i en av dom. Det var väl bra, men... i valet därefter kom Sverigedemokraterna in i kommunfullmäktige. Söderhamnsvänstern fick också ett mandat, ändå hade dom (utbrytarna från vänsterpartiet) verkligen fått publicitet före valet, dom kallade sig Vägval vänster. Jag var en av dom som bjöds in till det nya partiet, men jag avstod. En av huvudpersonerna då är en notorisk opponent och jag har inget behov av att stå i opposition till allt bara för att känna att jag lever....en av dom andra tongivande har gått in i miljöpartiet. Hm. Hur var det då med den ideologiska ståndpunkten? Vänsterfolk brukar ju kalla miljöpartiet för ett borgerligt parti. Men nu går mp framåt, då gäller det att hoppa på tåget, tänker en och annan radikal. 

Ofta får man höra om vad "ryssar" och andra håller på med på stan - rån, misshandel, våldtäkter, narkotikaförsäljning osv. Och så kommer bärplockarna en gång per år. Jag hör inte ett ljud om dessa verkliga eller inbillade problem från dom som sitter i fullmäktige och inte från andra politiskt aktiva heller. Inte ens från den sverigedemokratiska ledamoten! Alla hukar, tror att det allra farligaste är att PRATA om det. Har ni hört sagan om kejsarens nya kläder? 

PS lite senare. Har klippt framsidan, nu kom ett stort grått moln och skymmer solen. 
Den som vill ha regn, ring mig så tar jag fram klipparen och låtsas att jag ska börja - regngaranti! DS
 

Vid dagens slut:
Däcket är återbördat. Myhr visste inte (heller) varför man gör däck utan slang. Om han inte vet - vem vet då? Bildäcken har en bättre konstruktion, berättade han.

Nya vinterdäck med dubbar till Golfen kostar ca 1000 kr/styck. Jag blir nog tvungen att köpa i år. För övrigt har jag kollat vad det kostar att "rekonditionera" bilen - rengöring inuti 2500 kronor, rengöring o lackbehandling 2900 kronor. Därefter underhåll av lacken 900 kr/år. Motorrengöring skulle jag få på köpet. Frågan är om det inte är värt pengarna. Bilen är misskött nu och den är 9 år gammal. Bra om den håller länge än. Plåtskadan får vara tills vidare, inget hål i lacken. Framrutan byter jag till våren om skadorna inte blir värre innan dess. Det är lite rost vid sidobakrutorna. Stenskott skulle han fylla i vid lackbehandlingen. 
Det är en bra och fin bil. Extra klädsel köpte jag för många år sen, den kan jag sätta på om sätena rengörs först. Ja, så får det nog bli. 

Lyckades fotografera Svarten ikväll. Nästa steg: hur lägger man över bilder till datorn? - Fick även ett häftigt porträtt av Morran då hon låg på rygg på strykbrädan och tittade på världen uppochner.    

Kommentarer
Postat av: Ulf

Gör som jag har sagt till dig angående att göra i ordning Golfen . Det är faktiskt värt varenda spänn . MEN DÅ MÅSTE DEN UNDERHÅLLSTÄDAS under tiden.

2009-07-19 @ 14:18:35
Postat av: Lillemor

Hej Ulf! Tack för tipset, det var ju du som inspirerade mig. Ja jag tror att något måste göras. OK jag förstår piken, man måste städa bilen nån gång ibland. - Ha det bra på semestern, i ösregnet!

2009-07-20 @ 11:14:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0