Söderalaåsen i höstsol

Nu ska det bli gjort, äntligen! Det här fotot på Ida har legat i bokhyllan i bra många år som synes. Det är ett väldigt fint porträtt, tycker jag, nu ska jag skaffa ram. 

       
   På Alexandras blogg syns det att det är nya barn på väg. Vecka 25 nu. Spännande!

       


Var till Flitiga Händer i Ljusne igår, Hoppet hade loppis och Mari skötte det hela. Bra med folk som köpte grejor och gav pengar till bössan. Sen hade styrelsen möte - vi föreslår stämman (idag) att föreningen begär sig själv i konkurs. Tänk att man skulle få vara med om det också...tänker jag. 

På vägen till Ljusne stannade jag på några ställen och fotograferade. Fin höstsol. Har alltid tyckt att Söderalaåsen är väldigt fin (utom fläckvis) och kyrkan är ju gammal - från 1100-talet tror jag. Tänk er att båtar kunde lägga till nedanför kyrkan på den tiden....

         

       

       

       

       
Men gu va fult - hur fick man tillstånd att bygga så i den här miljön? Vilket årtionde, nån som vet?


       

       

       
                        Lanthandel....här har Hoppet haft en insamlingsbössa


Ett par bilder från Ljusne. Preem har mycket billigare bensin än t ex Statoil i stan! Här kan man köpa kattsanden Cal le cat. Den är bra! - Och så den gamla brandstationen, bara för att den har så fin färg. 

       

       


Sen blev det rökt sik och romsås, inköpt på mässan, på Diskusvägen. På kvällen gjorde jag jul med paranötter och julstjärna! Lussekatt från Ljusne.


       

Kommentarer
Postat av: eyvind

det stod "KANSAS OIL COMPANY" på huset ägare Sven Westlund

2009-11-22 @ 12:47:48
Postat av: Anonym

När kan det vara byggt? 50-tal?

2009-11-22 @ 13:01:50
Postat av: eyvind

har alltid minnas det huset. det var rappat förut.

minst 40-tal

2009-11-22 @ 13:27:05
Postat av: Alex

Ser ut som ett klassiskt "funkishus". Skitfult!

Byggdes någon gång mellan 30-40 tal va?

2009-11-24 @ 16:39:13
URL: http://lundgrenalexandra.blogg.se/
Postat av: Lillemor

Eyvind säjer att KANSAS OIL COMPANY stod i neon, måste ha sett häftigt ut. Kåken var rappad i vitt eller beige.

2009-11-25 @ 13:41:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0