Källgatan i slutet av 70-talet

Tydligen var jag klok nog att dokumentera kvarteret på Källgatan och Pussycat. Eyvind har hittat negativen och scannat in dom. Jag fotade med hans kamera av märket Yaschica.



Taxen Erko bodde med mig på Källgatan några gånger. Han lärde sig att när jag rev av en bit papper och skrev på (skulle handla) så var det dags att gå ut. Vilket liv! En gång glömde jag honom bunden utanför posten (intill rådhuset på den tiden).
 

Vad jag trivdes i det där gamla huset! På den tiden vägde jag så lite så jag köpte näringstillskott på apoteket för att gå upp i vikt. Va! Och gjorde ett försök att sluta att röka. Lade undan pengar, köpte en keramikräv på Norden som belöning. Den har jag kvar. Men jag fortsatte att röka till i november 1980.






I samma kvarter (kv Tigern) låg huset som kallades Pussycat. Vad jag kommer ihåg så åt man skollunch där när jag gick på gymnasiet, eller har jag drömt det? Häftigt hus....





Lite väl mörka foton. Går kanske att ljusa upp men jag har inte försökt. Det får bli en annan gång.




På tomten till höger om huset ovan byggdes sedan förvaltningshuset. Det var klart 1983 och då flyttade jag med socialförvaltningen dit. Innan dess höll vi till i kvarteret Björnen.
Volvon på bilden, är den ny tro?

Vid den här tiden gick jag en kvällscirkel i kroki (det vet ni inte vad det är), även Anna-Karin Natander gick den. Det var kanske våren 1977. Jo man skissade av nakna människor, blyerts på skissblock. Jag var rätt bra på det. Skisserna är kvar nånstans. Mats är också bra på det, han gjorde mycket bra skisser i konstutbildningen i Gävle.

Ja, men nu till NUTID.

Passet på Hoppet gick mycket bra. Ett besök, i övrigt arbetsro. Besöket var till en svart stor hankatt som heter Roffe, han fick en burk lyxmat av dom och sällskap en stund. Roffe ser ut att vara Svartens bror....ska fotografera honom nån dag. 



Kallas Grå. Påträffad i plomberad lägenhet på Skytten.
 


 


Levande ljus ikväll, första gången för säsongen. På vintern tänder jag ljus både morgon och kväll.





Bloggning på gång......

GODNATT!




Kommentarer
Postat av: Camilla

Katten som kallas för Grå ser ut som min bästa väns bortsprungna (o mkt saknade) katt! Han heter egentligen Alfons men kallas för Lilla Grå. Är katten ifråga okastrerad? Är han lik Tiger på ögonen? Isf skulle det kunna vara honom, men isf måste ngn ha tagit honom t Skytten. Min vän bor på Kungsgatan.

2009-08-15 @ 12:54:48
URL: http://pusspipan.bloggsida.se
Postat av: Lillemor

Jag ska lägga in fler foton senare och ta reda på mer om honom. Hör av mig till veckan.

2009-08-15 @ 13:08:44
Postat av: Lillemor

Ja det behövs folk på Hoppet. Och jag har skrivit på Idas blogg om lördagar, om hon vill följa med.

2009-08-15 @ 13:54:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0