-7 gr C, lätt snöfall

Kan det inte räcka med snö nu?...men det är fint och att skotta är rätt så trevligt. Bilder från igår. 
Läste nånstans att senaste jul med så mycket snö var 1980 - 29 år sen.       

         


       


       

En till julklapp. Från Mumindalen. Men vad hette den här figuren nu då, som nästan skrämde ihjäl Alexandra när hon var liten? Inte är det Filifjonkan i alla fall. 
Bra kaffekopp. 

                                Här en julklapp till mig själv: Alice i Underlandet
       
         


Detta var min största läsupplevelse som barn. Jag hittade boken på biblioteket som då låg på Oxtorgsgatan, där bostäderna i kvarteret Fåret nu ligger. Gammalt trähus, en trappa upp. Forsbergs järn låg där också. Sen den tiden bara ÄLSKAR jag bibliotek. Bibblor som jag minns är Lunds bibliotek och Stockholms stadsbibliotek på Sveavägen. Vårt bibliotek i Söderhamn är inte dåligt det heller.
Barna Hedenhös var också en favorit. Den hade dom även i Centralskolans bibbla (nuvarande Norrtullsskolan). Jag har ett foto därifrån, det publicerades i tidningen när det var bokens dag eller liknande, jag och Birgitta Marcusson blev fotade. Ska be Eyvind scanna in det. 
MEN vad länge sen det är!!! Cirka 52 år. 


       


       


       


        


       
                                                             I love Tiger


       

                                                 Till eldning och skottning! 


       

Kommentarer
Postat av: Mari

Jag tror att figuren på muminmuggen heter Morran

2009-12-28 @ 15:03:11
URL: http://www.mariekengren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0