Honung

Vid källarstädningen lyckades jag frigöra dörren till matkällaren och vad hittade jag där om inte fin honung från egna bin! 


       

För övrigt är det en fin matkällare, lite städning så är den klar att använda.  Hyllpapperet är i så fint skick så det går att behålla. Finns väl inget bättre än en matkällare, ja möjligen en jordkällare då. 


       


       
                                         Vax avskrapad vid slungningen

Nu när jag blir riktig tant efter nyår så kan jag väl börja med konservering och syrning. Tänk att fylla matkällaren med konserver i glasburkar. Jag har köpt en del burkar på olika loppis. Efter moster Eva finns både bok om konservering och kärl att syra i.
Tänk att ha flaskor med svartvinbärssaft där nere.... 


Men först ska jag väl skärpa mig och sköta bina. Eftersom det var ett dåligt biår (lite honung) i somras så måste jag kolla om dom behöver extra mat i mars-april. Hur gör man det?
Och imorgon ska jag kolla så att flustren inte täcks av snö - risk för kvävning. Det blir att kämpa sig igenom halvmeterdjup snö.


       
          Den här dan var det väldigt kallt. Strimma sitter i snön. Ännu mer snö nu.


       
                                         Brasan i vedpannan samma dag


Dags att göra kväller. Svarten har varit in och ätit, varit nere i källaren och sen uppe i hallen, jam-jam. Ett tag lugnade han ner sig men han gav inte upp ändå, han skulle ut. Så jag släppte ut honom. Men det var i alla fall ett litet framsteg. Klöste mig gjorde han också, när jag var dum nog att borsta honom på ryggen. Det gillade han men bara lite.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0