Dillpionen

       

Hittade dillpionen i USB-minnet. Man har svårt att föreställa sig att det kan se ut så här också och inte bara snödrivor.
Den här pionen fanns här när vi köpte huset. Det finns en mindre planta också, troligen självsådd. Den har inte blommat ännu. Jag sköter omgivningarna till dom här för att dom ska överleva och helst bli större. Men visst är den fin! Fem blommor är rekordet hittills.
"Sköter omgivningarna"....lupiner till tusen i hela trädgården om man inte ser upp. Fina dom också men dom ska hållas kort. 


       


Men det är nog bäst att se över eldhanteringen igen om man ska få uppleva ännu en sommar. Inatt tog det eld i tändved som jag hade på kaminen i en kopparbytta (med sand i botten). Eldade för hårt och i övergången till rökröret hände nånting. En vedpinne låg emot röret och så började det att brinna. Jag hade lagt mig men inte somnat. Var sen klarvaken till kl 3 inatt. 

Jag tror att det är som med kärnkraftverk - man slappnar av och tror att det inte kan hända nånting.... 

Försökt att ringa sotaren för att höra om/när han kan kolla skorstenen inför spisinstallation. Det är ju inte säkert att han gör det när han är här och sotar på måndag. Jag får väl prata med honom då. 

En sak kom jag att tänka på - brandvarnaren hördes inte av inatt. Kanske inte hann? Eller slut på batteriet? För övrigt bör jag ha flera såna i huset. Sagt och gjort - ser över detta IDAG. En Börje som jag känner brukar ha som rutin att byta batterier i dom till den första advent. Bra idépöå++++++++++++++++++++++++++++++ (det här skrev en katt) - man slipper undra om batterierna fungerar.  


       
                                                              Lemur?


       
                                                                Nej katt


       
                                                                     Lucky

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0